Logo
Log ind på mit SkoleRo
Logo
Log ind på mit SkoleRo

Forskning og innovation til gavn for børnene

SkoleRo bygger på solid evidens om effekterne af børneyoga, mindfulness og bevægelse på børns mentale og fysiske sundhed. Vores digitale redskab er udviklet i tæt samarbejde med pædagoger, lærere og eksperter, og vi benytter WHO5-trivselsmålinger til at sikre, at vores aktiviteter har målbar effekt på børnenes trivsel.

Fysisk sundhed

Opbygger sund fysisk, mobilitet og bevægelsesfrihed, balance og en stærk kernemuskulatur. Reducerer skader.

Arbejdsglæde

Giver mentalt overskud, forbedre humør og fysisk sundhed. Reducerer stress og sygefravær.

Venskab og empati

Fremmer sunde relationer, både socialt og fagligt, kommunikation og samarbejdsegenskaber samt at sætte grænser. Reducerer mobning.

Mental sundhed

Hjælper til at få ro på tankemylder, kropslig ro. Reducerer forstyrrelser og uro.

Selvværd

Giver mod og tro på egne evner, lyst til at lære, løfter selvværdsfølelsen. Reducerer frygt for at fejle.

Koncentration

Hjælper til at holde fokus og koncentration i længere tid også for børn med særlige behov eller udfordringer som eksempelvis CP eller ADHD.

Følelser

Hjælp til at regulere egne følelser, finde tilbage i balance, genkende og være sammen med sine følelser. Reducerer usunde kropslige handlinger.

Indlæring

Giver mere ro og forbedrer miljø for tryghed til at deltage, være opmærksom og kunne faglig fordybelse.

Det videnskabelige grundlag for brug af børneyoga og mindfulness i skoler og dagtilbud

SkoleRos kompetenceløft og digitale redskaber til

klasseledelse, bygger på evidensbaseret viden om brug af børneyoga og mindfulness til børn og unge i hverdagen. Her kan I læse et udpluk af videnskabelige artikler der viser effekterne ved at indføre bevægelse og mindfulness samt Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) i skoler og dagtilbud

(listen opdateres løbende i takt med at ny viden kommer til)

De mange artikler om brug af børneyoga og mindfulness er listet i tilfældig rækkefølge.

”8 ugers mindfulness træning i skolen reducerede

elevernes stress og styrkede ændringer i hjernen”

Bauer, C. C. C., Caballero, C., Scherer, E., West, M. R., Mrazek, M. D.,

Phillips, D. T., Whitfield-Gabrieli, S., & Gabrieli, J. D. E. (2019).

Mindfulness training reduces stress and amygdala reactivity to fearful faces in

middle-school children. Behavioral

Neuroscience, 133(6), 569–585. https://doi.org/10.1037/bne0000337

”Unge i alderen 12 til 18 år, som deltog i et 8 ugers

MSBR-program viser en forbedret mestring af indre problemer samt regulering af

følelser.”

Vohra, S., Punja, S., Sibinga, E., Baydala, L.,

Singhal, A., Dolcos, F., Van Vliet, J.K., (2018). Mindfulness-based stress

reduction for mental health in youth: a cluster randomized controlled trial. Child and Adolescent

Mental Health 24(1), 29-35. https://doi.org/10.1111/camh.12302

 ”Indføring af mindfulness på læreruddannelsen kan signifikant reducere stress blandt lærere”

Bonde, E.H., Fjorback, L.O., Frydenberg, M.,

Juul, L.., (2022) The effectiveness of mindfulness-based stress reduction for

school-teachers: a cluster-randomized controlled trial. European Journal of

Public Health, 32(2), 246-253. (https://academic.oup.com/eurpub/article/32/2/246/6526190?login=false)

 ”Undervisning er

en af de mest stressfyldte job målt på psykisk velbefindende, fysisk sundhed og

jobtilfredshed”

Johnson, S., Cooper, C.,

Cartwright S., et al. (2005) The experience of work-related stress across

occupations. Journal of Managerial Psych. 2005(20). 178-187.

“I Danmark er stress blandt lærere et

voksende problem”…”I 2018 indrapporterer hver fjerde folkeskolelærer i Danmark

at de har oplevet stresssymptomer”…”siden 2012, er antallet af

folkeskolelærere, som oplever arbejdsrelateret stress i løbet af den seneste

måned steget med 25,6%, målt i oplevet udfordringer på arbejdet og tillid i ens

egen evne til at løse udfordringer på arbejdet.”

Lichtenberg, E., Flere

oplever stress – Især blandt Offentligt Ansatte(More People Are Experiencing

Stress – Especially amog Public Employees). The Economic Council of the Labour Movement, 2018.

“Forskning om mindfulness til undervisere

har vist fordelagtige effekter på mental sundhed som stress, angst, depression,

burnouts, belastning, samt for mindfulness, følelsesmæssig regulering og

jobperformance.”

Lomas, T., Medina JX., Ivtzan, I., et al.

(2017). The impact of mindfulness on

the wellbeing and performance of educators: a systematic review of the

empirical literature. Teaching and Teacher Education, 2017 (61), 132-141. Zarate, K., Maggin., DM.,

Passmore, A., Meta-analysis of mindfulness training on teacher well-being. Psychol Schs 2019(56), 1700-1715.

 “Elever med indlæringsvanskeligheder har ofte

et højere niveau af angst, skolerelateret stress og færre optimale sociale

evner sammenlignet med normal udviklede jævnaldrende.”...”34 unge med

indlæringsvanskeligheder har efter 5 uger med mindfulness reduceret angst, øget

sociale egenskaber og faglige præstationer”

Beauchemin,   J., 

Hutchins, T.L. & Patterson, F. (2008) Mindfulness meditation may

lessen anxiety, promote social skills and improve academic

performance amongst adolescents with learning difficulties. Complementary

Health Practise Review, 13, 34­‐45.https://doi.org/10.1177/1533210107311624

“Jeg har lært, at jeg kan kontrollere den

måde, jeg reagerer på ting, og at intet er for overvældende for mig at

håndtere”...“Det er usikkert hvorvidt et kort program vil have en signifikant

indvirkning på disse områder uden yderligere praksis”

”At hjælpe unge mennesker med at håndtere

den stress, de helt sikkert vil møde, ved at styrke deres evne til

følelsesregulering er en potentielt lovende måde at aktivt fremme deres

velvære.”

Broderick, P.C., & Metz,

S.                           (2009)                Learning to  BREATHE: A pilot

trial of a mindfulness curriculum for adolescents. Advances in School Mental                           Health              Promotion, 2(1), 35-­45.

“30 min. mindfulness, 2 gange om ugen i 8

uger til elever i alderen 7-9 år viste forbedringer i elevernes

adfærdsregulering.”

Flook,               L., Smalley, S.L., et. al. (2010)

Effects of                           Mindful Awareness     Practices       on Executive Functions in

Elementary School Children. Journal of Applied                  School

Psychology, 26(1), 70-95.

“Evidens

baseret på neurovidenskab og hjernen, viser en positiv indvirkning som

mindfulness har på studerendes mentale, emotionelle, sociale og fysiske

sundhed” (https://mindfulnessinschools.org/wp-content/uploads/2013/02/MiSP-Research-Summary-2012.pdf)

”Et

verdensomspændende studie fra 2012 viser at elever fra indskoling til udskoling

forbedrer deres resiliens i forhold til stress og kognitive evner.” (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.00603/full)

”Uddannelse

i MBSR øvelser og teknikker til fagpersoner vise ren reducering af stress,

angst og depression blandt fagpersoner”. (https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-009-9344-0)

“Både

pige-studerende og lærere fra en katolsk skole i Tyskland gennemførte MBSR

kursus på 8 uger, som viste forbedringer i stressniveau, selvopfattelse, og

konflikter mellem hhv. Studerende og lærere” (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00590/full)

”49

studerende deltog I et yogabaseret socio-emotionel wellness forbedringsprogram,

som viste signifikant reducering i stress, angst og depression”

  (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15377903.2013.863259)

”Skolelærere

i Danmark deltog i en prøvehandling I 2020, hvor de lærte at bruge MBSR øvelser

og teknikker til at håndtere arbejdsrelateret stress i arbejdsdagen. Resultatet

viser at de kan reducere deres stress ved at tage uddannelse i brug af MBSR I

deres arbejde.” (https://academic.oup.com/eurpub/article/32/2/246/6526190?login=false) 

”Mindfulness-baserede

øvelser til børn og unge I alderen 12-18 år viser significant reducering af

stress” (https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/camh.12572)

”Studier med børn og unge I alderen 5-18 år

viste en forbedring i empati og omsorg I nogen grad under et MBSR forløb”

(https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-019-01413-9)

”Forskningen viser effekter ved MBSR forløb

i at støtte selvregulering, især kognitiv regulering, følelsesregulering og

adfærdsregulering.”

(https://link.springer.com/article/10.1007/s10643-022-01333-2)

”Studier om

mindfulness i indskoling og mellemtrin viser signifikant reducering I mobning

ved at lære positive sociale egenskaber som øger omsorg, tålmodighed, empati og

generøsitet.”

(https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1072925.pdf)

”Fire

klasser af 3-5 klasseselever fik øvelser relateret til SEL og mindfulness, som

viste højere empati, evne til at se ting fra flere perspektiver, emotionel

kontrol, optimisme, selvopfattelse i forhold til skole og mindfulness”

(https://psycnet.apa.org/record/2014-56463-002)

En

undersøgelse, hvor personer med en barndom præget af omsorgssvigt deltog i et

mindfulness-baseret forløb, viser betydelige forbedringer i bl.a. mindfulness

og empati (https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12671-020-01322-9)

Denne

undersøgelse af 220 mellemskoleelever i løbet af 2020-2021 viste den

signifikante positive effekt mindfulness har på resiliens og mental sundhed.

(http://childmentalhealth.ir/browse.php?a_id=1120&sid=1&slc_lang=en&ftxt=0)

Denne

undersøgelse undersøgte virkningerne af mindfulness på resiliens hos unge med

lav socioøkonomisk baggrund viser signifikante og positive sammenhænge mellem

resiliens og mindfulness.

(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886918306433)

Piger i

fjerde og femte klasse, der blev tildelt en mindfulness-intervention, viste

øget selvværd, selvregulering og evnen til at håndtere stress.

(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891524511000551)

Universitetsstuderende

udfyldte spørgeskemaer, der målte individuelle forskelle i mindfulness,

robusthed og psykologisk velvære; resultater afslørede signifikante sammenhænge

mellem mindfulness og resiliens.

(https://www.ijlass.org/data/frontImages/gallery/Vol._2_No._5/3.pdf)

40 sessioner

med klassisk yoga-intervention undervist til elever i alderen seksten til atten

har hjulpet med at øge resiliens hos eleverne.

(https://search.proquest.com/openview/4a684c5ccc39c7c575a0f8bcebb4a6ac/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032133)

Denne

artikel omhandler nogle af de stressfaktorer, børn oplever dagligt, og

foreslår, at yogapraksis for børn forbedrer deres mentale sundhed, velvære og

selvreguleringsprocesser.

(https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2014.00035/full?report=reader)

Denne

undersøgelse af børn i alderen syv til tolv med diagnosen ADHD tyder på, at

mindfulness i form af struktureret gruppeterapi kan være klinisk relevant til

at forbedre fokus hos børn med ADHD.

(https://journals.lww.com/jrnldbp/Abstract/2019/08000/Deficient_Emotional_Self_Regulation_in_Children.3.aspx)

Undersøgelsen

af ​​mindfulness-programmet CalmSpace viser, at korte og målrettede

mindfulness-aktiviteter, der praktiseres gennem hele skoledagen, kan resultere

i fordele for eleverne. (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02052/full)

Edmunds

Elementary, en indre byskole i Des Moines, Iowa, har brugt yoga, som har

resulteret i forbedring i akademiske forhold og et fald i adfærdsproblemer.

(https://greatergood.berkeley.edu/article/item/seven_ways_that_yoga_is_good_for_schools)

Tematisk analyse

blev anvendt på folkeskoleelevers mindfulness-journaler. Disse resultater tyder

på, at mindfulness forbedrer og opretholder elevernes trivsel og læring.

(https://www.scirp.org/html/8-6901472_57556.htm)

Et

seks-ugers program med Sahaja yoga-meditationsteknikker blev undervist til børn

med ADHD og deres forældre, og resultaterne viste forbedringer i barnets

ADHD-adfærd, selvværd og relationskvalitet.

(https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1359104504046155)

Mere end 40

børn, deltagere med cerebral parese som blev undervist i mindfulness og yoga,

viste betydelige forbedringer i at være opmærksom.

(https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/dmcn.13923)

Denne

undersøgelse undersøgte virkningerne af et otte ugers

mindfulness-træningsprogram på selvmordstanker hos efterladte børn i Kina. Det

viste en signifikant forbedring i mindfulness-niveau og fald i social angst og

selvmordstanker efter den otte uger lange træning.

(https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cch.12650)

Resultaterne

af denne undersøgelse viste, at mindfulness-baseret kognitiv terapi var

effektiv til at reducere social angst og var effektiv til at øge selvværdet hos

elever med indlæringsvanskeligheder.

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5292141/)

Dette

forklarer hvordan guidet meditation er en kraftfuld teknik til at lette heling

og personlig vækst ved at hjælpe unge med at forbinde til deres indre stemme og

øge selvbevidstheden og livets formål.

(https://downloads.hindawi.com/journals/tswj/2005/263274.pdf)

Børn i

alderen 9-10 år, som modtog 6 ugers mindfulness-træning, viste signifikante

forbedringer i mindfulness, positivt syn, livstilfredshed og kognitiv

revurdering. Det tyder på, at højere niveauer af mindfulness kan være relateret

til effektive følelsesmæssige regulatoriske og kognitive revurderingsstrategier.

(https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-020-00428-y/)

Denne

undersøgelse med børn med ADHD i alderen 7 til 11 viser opmuntrende resultater,

der tyder på, at mindfulness-meditationspraksis fremmer ændringer i

neuropsykologiske foranstaltninger, især dem, hvor eksekutive funktioner er

involveret, og adfærdssymptomer hos børn med ADHD.

(https://www.mdpi.com/1660-4601/17/18/6916)

En

undersøgelse af elever i alderen 6-7 år, der praktiserer

mindfulness-bevidsthedspraksis, viste forbedringer i udøvende funktion og

adfærdsregulering.

(https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15377900903379125?src=recsys)

ET pilot

studie om åndedræt for 120 unge på 17 år viser forbedringer følelsesregulering

og øget ro, afslapning og selvaccept. (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1754730X.2009.9715696?src=recsys)

Træning af

afslapning med elementer fra børneyogateknikker blev introduceret til elever i

femte klasse for at øge følelsesmæssig balance på lang sigt og reducere frygt.

(https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0300443042000230537)

Gymnasieelever

deltog i en randomiseret undersøgelse af en seksten ugers yogaintervention;

resultaterne viste en signifikant positiv sammenhæng mellem kropsbevidsthed og

følelsesregulering (https://www.hindawi.com/journals/ecam/2015/794928/)

Indskolingslærere

deltog i et otte ugers mindfulness-kursus om deres elevers adfærd, da de anvendte

deres viden i praksis faldt deres elevers udfordrende adfærd.

(https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15427609.2013.818484)

Denne

undersøgelse viser, at mindfulness og yoga-interventioner kan være effektive

til at reducere stress og angst og forbedre livskvalitet og lungefunktion for

børn og unge med astma.

(https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0882596320300634)

Mindfulness

interventionsstudier hos børn, såsom MBSR, mindful eating og yoga, viser mere

lovende behandling af de psykologiske og fysiologiske følgesygdomme og bidrager

til overordnet sundhed og velvære for børn med fedme.

(https://www.tandfonline.com/doi/full/10.2147/DMSO.S220671)

Forskning

om skolebaseret yoga og mindfulness tyder på, at disse programmer har en række

positive effekter på elevernes sundhed, adfærd og præstation.

(http://www.yoga4classrooms.com/supporting-research)

Denne

artikel præsenterer forskningslitteratur, der tyder på, at yoga forbedrer børns

fysiske og mentale velbefindende.

(https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2014.00035/full?report=reader)

Børneyogaforskning

tyder på, at yogapraksis har bidraget til elevernes forbedrede fysiske velvære

i denne undersøgelse og påvirket viden om den menneskelige krop,

spisebevidsthed og kropsholdning. (https://move-with-me.com/kids-yoga-research-study-benefits-of-incorporating-yoga-into-classroom-teaching/)

Cirka

hundrede skolebørn i alderen otte til tretten år blev randomiseret i grupper

for at sammenligne virkningerne af yoga og fysisk træning. Begge grupper viste

forbedringer i fysisk sundhed; yogagruppen viste bedre balance og forbedret

koordination.

(https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/1753-2000-7-37)

Et resumé

af mindfulness-forskning viser de mange virkninger mindfulness har på vores

kroppe, herunder hjernen og immunsystemet.

(https://missoulamindfulcounseling.com/images/research_benefits/Mindfulness_research.pdf)

Der er så mange måder at implementere yoga og

mindfulness i dit klasseværelses daglige tidsplan. Mulighederne er uendelige!

I sin bog, Twelve Steps to a Compassionate Life,

siger forfatteren Karen Armstrong: "Praksis er vigtigere end teori."

Det er lige meget, hvordan du gør det, bare at

du gør det. Og vi er her for at hjælpe!

Provides students with

healthy ways to express, balance, and regulate their emotions and behavior (Accardo, 2017; Bergen-Cico et al., 2015; Dariotis et al., 2016; Daly et al., 2015; Klingbeil et al., 2017; Razza et al., 2015).

Understøtter social og følelsesmæssig læring

(Butzer et al., 2016; Gueldner & Feuerborn, 2015; Maynard et al., 2017).

Forbedrer sind/kropsbevidsthed og selvbevidsthed

(Conboy

et al., 2013; Ramadoss & Bose, 2010).

Forbedrer modstandskraft og mestringsfrekvens og

hjælper derved eleverne med at tilpasse sig og håndtere negative livsbegivenheder

(Khalsa

et al., 2012; Felver et al., 2018; Ramadoss & Bose, 2010; White,

2012; Sarkissian et al., 2018).

Opmuntrer til respekt for sig selv og andre

(Dubey, 2011; Fishbein et al., 2016).

Forbedrer modstandskraft og mestringsfrekvens og

hjælper derved eleverne med at tilpasse sig og håndtere negative

livsbegivenheder

(Khalsa

et al., 2012; Felver et al., 2018; Ramadoss & Bose, 2010; White,

2012; Sarkissian et al., 2018).

Fremmer en mere afslappet, behagelig tilstand –

den perfekte tilstand til undervisning og læring (Dai et al., 2015).

Lindrer angst og spændinger (såsom pre-test

eller præstationsnerver)

(Bellinger et al., 2015; Etherington & Costello, 2018; Frank et al., 2014; Noggle

et al., 2012).

Reducerer vrede, depression og træthed

(Felver et al., 2015; Sibinga et al., 2015; Malboeuf-Hurtbise et

al., 2016; Sibinga et al., 2016).

Forbedrer selvtillid og selvværd

(Bhardwaj & Agrawal, 2013; Sethi et al., 2013).

Kultiverer afbalancerede psykologiske og

fysiologiske reaktioner på stress, såsom forbedret stresshåndtering(Miller et al., 2014; Wang and Hagins, 2016)

reducerede problematiske stressreaktioner (Feagans Gould et al., 2012; Mendelson

et al., 2010),

og nedsætter kortisolkoncentrationer (Butzer et al., 2015).

Bringer eleverne ind i nuet – det mest

grundlæggende krav til læring

(Eastman-Mueller

et al., 2013; Wang & Hagins, 2016).

Har en positiv indflydelse på elevernes faglige

præstationer

(Anila et al., 2016; Butzer et al., 2015; Hagins and Rundle, 2016; Kauts & Sharma, 2009 Singh et al., 2016; Theirry et al., 2016; Wang & Hagins, 2016; Bennett & Dorjee, 2016).

Forbedrer fokus, opmærksomhed, koncentration,

forståelse og hukommelse

(Case-Smith et al., 2010; Ehud et al., 2010; Pradhan

& Nagendra, 2010; Napoli et al., 2005; Manjunath

& Telles, 2004; Wimmer et al., 2016; Quach et al., 2015; Mak et al., 2018; Tarrasch et al., 2018).

Fungerer som en lovende form for fysisk og

kognitiv træning for at forbedre læringsrelaterede resultater

(Butzer et al., 2016).

Provides opportunities for beneficial motor

breaks throughout the day Giver mulighed for gavnlige motoriske pauser i

løbet af dagen

 (Fox,

1999; Sibley & Etnier, 2003).

Forbedrer fleksibilitet, styrke og fysisk

velvære

(Chen & Pauwels, 2014; Folleto et al., 2016; Mohanty et al., 2015; Purohit et al., 2016; Verma et al., 2014).

Forbedrer fysiologiske resultater såsom

respiratorisk muskelstyrke

(D’Souza & Avadhany, 2014),

pulsvariation (Bothe et al., 2014), visuel perception og motorisk nøjagtighed

(Tarrasch et al., 2017) og reaktioner på stress (Fishbein et al., 2015).

Opmuntrer til fællesskab og samhørighed i

klasseværelset

(Conboy

et al., 2013; Finnan, 2015).

Skaber et roligt, harmonisk klasseværelse og

positivt skoleklima

(Butzer et al., 2015; Kielty et al., 2017; Wisner, 2014).

Giver en mulighed for lærerens egenomsorg, som

kan understøtte positivt klasseværelsesklima samt forbedringer i lærerens

effektivitet og elevernes resultater

(Roeser et al., 2012).

Giver muligheder for refleksion, tålmodighed og

indsigt og reducerer derved problemadfærd som f.eks. suspendering, mobning, ufrivilligt

fravær, tilbageholdelser, impulsivitet, fjendtlighed og reaktivitet

(Bakosh et al., 2015; Centeio et al., 2017; Fishbein et al., 2016; Franco et al., 2016; Frank et al, 2014; Frank et al., 2016; Parker et al., 2014; Salmoirago-Blotcher et al., 2018).

Forbedrer den eksekutive funktion (dvs. processer, der kræves for at udvælge,

organisere og korrekt igangsætte målrettede handlinger) ved at kombinere de

kognitive og neurologiske fordele ved fysisk aktivitet (Best, 2010; Diamond & Lee, 2011; Fumoto

et al., 2010; Ratey, 2013) med åndedrætsøvelser og mentalt fokus teknikker.

Har gavnlige effekter på resultater for

klasselærere, herunder stigninger i ro, opmærksomhed, velvære, søvnkvalitet,

følelsesmæssig regulering og positivt humør, såvel som forbedringer i

klasseværelsesledelse, fysiske symptomer, blodtryk og cortisol-opvågningsrespons

og fald i angst og sind/kropsstress.

(Crain et al., 2017; Emerson et al., 2017; Harris et al., 2016; Jennings et al., 2013;

Kemeny et al., 2012; Nosaka & Okamura, 2015; Rao

et al., 2017; Schussler et al., 2016; Sharp & Jennings, 2016; Telles et al., 2018). Tilsammen understøtter disse fordele for

lærere et positivt klasseklima, lærerens effektivitet og positive elevers

resultater (Roeser et al., 2012; Singh et al., 2013).

Studiet

viser en signifikant forbedring af følelsesmæssig og psykosocial livskvalitet i

interventionsgruppen sammenlignet med kontrolgruppen, hvilket tyder på, at

yoga/mindfulness-interventioner kan forbedre symptomer på angst blandt elever.

Yoga/mindfulness aktiviteter kan lette stresshåndtering blandt folkeskoleelever

og kan tilføjes som et supplement til sociale og følelsesmæssige

læringsaktiviteter.

Effect of mindfulness and yoga on quality of

life for elementary school students and teachers: Results of a randomized

controlled school-based study. Psychology Research and Behaviour Management,

11(2018), 81-89. 10.2147/PRBM.S157503. - DOI - PMC - PubMed

Yoga praksis øger

niveauet af selvværd hos præ-teen skolebørn. Yoga prakissen inkluderede åndedrætsøvelser, fysiske øvelser og

mindfulness-teknikker i 35 minutter dagligt, seks dage om ugen i en måned.

Bhardwaj A. K., Agrawal

G. (2013). Yoga practice enhances the level of self-esteem in pre-adolescent

school children. International

Journal of Physical and Social Sciences, 3(10), 189–199.

Denne undersøgelse er et pilotforsøg, der skal

undersøge virkningerne af en ikke-elektiv, klasseværelsesbaseret,

lærer-implementeret, mindfulness-meditationsintervention på standard kliniske

mål for mental sundhed og affekt hos børn i mellemskolealderen. I alt 101 raske

elever i sjette klasse (55 drenge, 46 piger) blev randomiseret til enten et

asiatisk historiekursus med daglig mindfulness meditationspraksis

(interventionsgruppe) eller et afrikansk historiekursus med en matchet

oplevelsesaktivitet (aktiv kontrolgruppe). Selvrapporterede foranstaltninger

omfattede Youth Self Report (YSR), en modificeret Spielberger State-Trait

Anxiety Inventory, og Cognitive and Affective Mindfulness Measure – Revised.

Begge grupper faldt signifikant på kliniske syndrom-subskalaer og påvirkede,

men adskilte sig ikke i omfanget af deres forbedringer. Meditatorer var

signifikant mindre tilbøjelige til at udvikle selvmordstanker eller tanker om

selvskade end kontrollerne. Disse resultater tyder på, at mindfulnesstræning

kan give både unikke og ikke-specifikke fordele, som deles af andre nye

aktiviteter.

Britton W. B., Lepp N.

E., Niles H. F., Rocha T., Fisher N. E., Gold J. S. (2014). A randomized

controlled pilot trial of classroom-based mindfulness meditation compared to an

active control condition in sixth-grade children. Journal of School

Psychology, 52(3), 263–278. 10.1016/j.jsp.2014.03.002 - DOI - PMC - PubMed

Samlet set viste

der sig ingen statistisk signifikante fund vedrørende de akutte virkninger af

en enkelt yogatime på børns kortisolkoncentrationer i indskolingen; dog var der

en akut reduktion i kortisolkoncentrationer efter at have taget en

computerbaseret opmærksomhedsnetværkstest (Attention Network Test). I

modsætning hertil opstod en statistisk signifikant reduktion i kortisol fra før

til efter 10-ugers yoga-interventionen hos eleverne i anden klasse. Mere

forskning er berettiget til yderligere at undersøge disse resultater. Den

subjektive information opnået fra adfærdsobservationsskalaen afslørede

signifikante opfattede forbedringer, især for andenklasses elever.

Butzer B., Day D., Potts

A., Ryan C., Coulombe S., Davies B., Weidknecht K., Ebert M., Flynn L., Khalsa

S. B. S. (2015). Effects of a classroom-based yoga intervention on cortisol and

behaviour in second- and third-grade students: A pilot study. Journal of

Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine, 20(1), 41–49.

10.1177/2156587214557695 - DOI - PMC - PubMed

Resultater afslørede, at deltagere i kontrolgruppen

var signifikant mere villige til at prøve at ryge cigaretter umiddelbart efter

intervention end deltagere i yogatilstanden. Umiddelbare præ- til

post-intervention forskelle viste sig ikke for de resterende resultater.

Imidlertid viste de langsigtede opfølgningsanalyser et mønster af forsinkede

effekter, hvor kvinder i yogagruppen og mænd i kontrolgruppen viste

forbedringer i følelsesmæssig selvkontrol. Resultaterne tyder på, at

skolebaseret yoga kan have gavnlige effekter med hensyn til at forhindre mænds

og kvinders villighed til at ryge cigaretter, samt forbedre følelsesmæssig

selvkontrol hos kvinder. Der er dog behov for yderligere forskning, især med

hensyn til de potentielle langsigtede virkninger af sind-krop-interventioner i

skolemiljøer. Denne undersøgelse bidrager til litteraturen om ungdomsår ved at

undersøge skolebaseret yoga som et nyt forebyggelsesprogram for risikofaktorer

for stofbrug.

Butzer B., LoRusso A.,

Shin S., Khalsa S. (2017). Evaluation of yoga for preventing adolescent

substance use risk factors in a middle school setting: A preliminary

group-randomized controlled trial Journal of Youth and Adolescence, 46(3),

603–632. 10.1007/s10964-016-0513-3 - DOI

- PMC -

PubMed

Yoga var lige så effektiv som fysisk aktivitet

til at forbedre den kognitive præstation hos 7-9-årige skolebørn..

Chaya M. S., Nagendra H., Selvam S., Kurpad A.,

Srinivasan K. (2012). Effect of yoga on cognitive abilities in

schoolchildren from a socioeconomically disadvantaged background: A randomized

controlled study. The Journal of

Alternative and Complementary Medicine, 18(12), 1161–1167.

10.1089/acm.2011.0579 - DOI -

PubMed

De fleste elever nød yogatimerne og følte

fordele. Negative rapporter om yogapraksis var forbundet med køn, da de fleste

mænd fornemmede gruppepres mod at dyrke yoga. På trods af dette fund ønskede de

fleste elever at fortsætte yoga og ville fortsætte, hvis det blev tilbudt i

skolen. Positive rapporter inkluderer en større kinæstetisk bevidsthed, som

nogle elever forbinder med en større respekt for kroppen og forbedret

selvbillede. Blandt studerende, der rapporterede psykologiske fordele, citerede

mange stressreduktion; mange brugte yoga til at håndtere negative følelser; og

nogle udbredte mere optimisme. De fleste mente, at yoga kunne mindske

interessen for brugen af ​​stoffer og alkohol og øge den sociale samhørighed

med familie og jævnaldrende. Vi fandt ud af, at et yogaprogram er muligt i

denne prøve af 9. og 10. klasseelever, især efter at fordelene er opfattet. Vi

fandt også bevis for, at yoga kan føre til nye positive fordele i

sundhedsadfærd, som ikke er direkte foreskrevet af programmet. Disse resultater

tyder på, at skolebaserede yogaprogrammer kan være passende til at fremme sund

adfærd på samfundsniveau ved at fokusere på forebyggelse af negative mønstre

under ungdomsovergangen

Conboy L. A., Noggle J.

J., Frey J. L., Kudesia R. S., Khalsa S. B. (2013). Qualitative Evaluation of a

High School Yoga program: feasibility and perceived benefitsExplore: The

Journal of Science & Healing, 9(3), 171–180. 10.1016/j.explore.2013.02.001 - DOI - PubMed

Foreløbige resultater tyder på, at yoga øger

følelsesreguleringskapaciteten hos mellemungdom og giver fordele ud over dem

alene ved PE.

Den aktuelle undersøgelse giver indledende

beviser for de positive effekter af yoga på følelsesreguleringen af

​​gymnasieelever. Resultaterne fremhæver potentielle fordele ved at understrege

de fysiske aspekter af yoga, når man arbejder med denne befolkning. Replikering

eller udvidelse af den nuværende undersøgelse ville være ideel og værdifuld.

Der er stadig flere spørgsmål vedrørende de mekanismer, hvorved yoga påvirker

denne selvregulerende kapacitet. Samlet set er der stadig behov for metodisk

stærke undersøgelser med store stikprøvestørrelser udført i skolemiljøet og med

den unge befolkning.

Daly L. A., Haden S. C.,

Hagins M., Papouchis N., Ramirez P. M. (2015). Yoga and emotion regulation in

high school students: A randomized controlled trial. Evidence-Based

Complementary and Alternative Medicine, 2015(2015), 794928.

10.1155/2015/794928. - DOI - PMC - PubMed

Denne undersøgelse brugte kvalitative data til

at undersøge indhold og færdigheder, som eleverne huskede og anvendte i deres

daglige liv. Fire hovedtemaer relateret til færdighedsindlæring og -anvendelse

dukkede op som følger: (1) unge beholdt og brugte programfærdigheder, der

involverede åndedrætsarbejde og positurer; (2) viden om sundhedsmæssige fordele

ved disse teknikker fremmede selvudnyttelse og deling af færdigheder; (3) unge

udviklede skarpere følelsesmæssig vurdering, der sammen med nye og forbedrede

følelsesmæssige reguleringsevner hjalp med at deeskalere negative følelser,

fremme ro og reducere stress; og (4) unge og lærere rapporterede om realistiske

og optimistiske forventninger til den fremtidige effekt af erhvervede

programfærdigheder

Dariotis J. K.,

Mirabal-Beltran R., Cluxton-Keller F., Gould L. F., Greenberg M. T., Mendelson

T. (2016. a). A qualitative evaluation of student learning and skills use in a

school-based mindfulness and yoga program. Mindfulness, 7(1),

76–89. 10.1007/s12671-015-0463-y - DOI - PMC - PubMed

Både elever og lærere foreslog uformelt, at

mindfulness-koncepter og -praksis også kunne væves ind i skoledagen og det

overordnede pensum på følgende måder: (a) at introducere hver klasse med et

"mindful moment", (b) at tage pauser til blide yoga-baserede stræk i

rådgivningsperioder og/eller frokost, og (c) præsentere og kontekstualisere

inden for en kontekst af stresshåndteringsværktøjer og læring i videnskab.

Disse

forslag supplerer og bygger på evidensbaserede anbefalinger hentet fra andre

forundersøgelser34(s103): (a) etablering af et fysisk rum, hvor eleverne føler

sig trygge, (b) brug af skolepersonale som klasseassistenter, (c) tilbringer

uformel tid uden for klassen med eleverne for at skabe tillid, (d) inviterer

elever til at deltage og ikke dømmer dem for ikke at deltage, og tilpasser

elevernes behov i mindre omfang og tilpasser elevernes behov. Det er også

vigtigt at overveje, at Learning to BREATHE-pensumet sammen med andre

mindfulness-baserede programmer involverer en eller flere instruktører, der

aktivt leder og deltager i øvelser for at opbygge mindfulness-kapaciteter hos

unge; for autentisk at levere denne type pensum giver en instruktørs løbende personlige

mindfulness-praksis den kropslige modellering, der er afgørende for at hjælpe

eleverne med at blomstre i deres egen udvikling af disse færdigheder. Som et

pilotstudie på et alternativt gymnasium har dataene værdi, da de angiver

anbefalinger til programgennemførlighed samt mulige skole-omfattende og

klasseværelsesbaserede praksisser, der kan gavne denne elevpopulation. Denne

læseplan har potentialet til at styrke teenagere med større selvværd og

samtidig forbedre deres opfattede selvregulering og stresshåndteringsevner samt

deres metakognitive bevidsthed. De mindfulness-baserede praksisser og

livsledelseskompetencer, der er omtalt i Learning to BREATHE-pensummet, kan

tjene som værdifulde sociale følelsesmæssige læringsværktøjer i den udfordrende

overgang fra gymnasiet til college, karriere og ung voksenliv.

Eva A. L., Thayer N. M.

(2017). Learning to breathe: A pilot study of a mindfulness-based intervention

to support marginalized youth. Journal of Evidence-Based Complementary &

Alternative Medicine, 22(4), 580–591. 10.1177/2156587217696928 - DOI - PMC - PubMed

Felver J. C., Razza R.,

Morton M. L., Clawson A. J., Mannion R. S. (2020). School-based yoga

intervention increases adolescent resilience: A pilot trial. Journal of Child

& Adolescent Mental Health, 32(1), 1-10. 10.2989/17280583.2019.1698429. - DOI - PubMed

Fishbein D., Miller S.,

Herman-Stahl M., Williams J., Lavery B., Markovitz L., Kluckman M., Mosoriak

G., Johnson M. (2016). Behavioural and psychophysiological effects of a yoga

intervention on high-risk adolescents: A randomized control trial. Journal of Child &

Family Studies, 25(2), 518–529. 10.1007/s10826-015-0231-6 - DOI

Frank J. L., Kohler K.,

Peal A., Bose B. (2017). Effectiveness of a school-based yoga program on

adolescent mental health and school performance: Findings from a randomized

controlled trial. Mindfulness, 8(3), 544–553. 10.1007/s12671-016-0628-3 - DOI

Gaurav P., Bera T. K.,

Uddhav S. (2013). Yoga for controlling examination anxiety, depression and academic stress

among students appearing for Indian board examination. International Journal of

Recent Scientific Research, 4(8), 1216–1219.

Haden S. C., Daly L.,

Hagins M. (2014). A randomised controlled trial comparing the impact of yoga

and physical education on the emotional and behavioural functioning of middle

school children. Focus on Alternative & Complementary Therapies, 19(3), 148–155.

10.1111/fct.12130 - DOI - PMC - PubMed

Hagins M., Haden S. C.,

Daly L. A. (2013). A randomized controlled trial on the effects of yoga on

stress reactivity in 6th grade students. Evidence-Based Complementary and

Alternative Medicine, 2013(2013), 607134. 10.1155/2013/607134. - DOI - PMC - PubMed

Hagins M., Rundle A.

(2016). Yoga improves academic performance in urban high school students

compared to physical education: A randomized controlled trial. Mind, Brain, and

Education, 10(2), 105–116. 10.1111/mbe.12107 - DOI

Halliwell E., Jarman H.,

Tylka T. L., Slater A. (2018). Evaluating the impact of a brief yoga

intervention on preadolescents’ body image and mood. BODY IMAGE, 27(2018),

196-201. 10.1016/j.bodyim.2018.10.003. - DOI - PubMed

Khalsa S. B., Butzer B.

(2016). Yoga in school settings: A research review. Annals of the New York

Academy of Sciences, 1373(1), 45–55. 10.1111/nyas.13025 - DOI - PubMed

Khalsa S. B.,

Hickey-Schultz L., Cohen D., Steiner N., Cope S., Khalsa S. B. S.,

Hickey-Schultz L., Cohen D., Steiner N., Cope S. (2012). Evaluation of the

mental health benefits of yoga in a secondary school: A preliminary randomized

controlled trial. Journal of Behavioural Health Services & Research, 39(1), 80–90.

10.1007/s11414-011-9249-8 - DOI - PubMed

Kim K. J., Wee S.-J.,

Gilbert B. B., Choi J. (2016). Young children's physical and psychological

well-being through yoga. Childhood Education, 92(6), 437–445.

10.1080/00094056.2016.1251792 - DOI

Kongkaew C., Lertsinthai

P., Jampachaisri K., Mongkhon P., Meesomperm P., Kornkaew K., Malaiwong P.

(2018). The effects of Thai yoga on physical fitness: A meta-analysis of

randomized control trials. J Altern Complement Med, 24(6), 541–551.

10.1089/acm.2017.0257 - DOI - PubMed

Mehta S., Shah D., Shah

K., Mehta N., Mehta V., Motiwala S., Mehta N., Mehta D. (2012). Peer-mediated

multimodal intervention program for the treatment of children with ADHD in

India: One-year followup. ISRN Pediatrics, 2012(419168), 1-7.

10.5402/2012/419168. - DOI - PMC - PubMed

o      

 

Mendelson T., Greenberg

M. T., Dariotis J. K., Gould L. F., Rhoades B. L., Leaf P. J. (2010). Feasibility

and preliminary outcomes of a school-based mindfulness intervention for urban

youth. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(7), 985–994.

10.1007/s10802-010-9418-x - DOI - PubMed

Miller S., Mendelson T.,

Lee-Winn A., Dyer N. L., Khalsa S. B. S. (2020). Systematic review of

randomized controlled trials testing the effects of yoga with youth. Mindfulness, 11(6),

1336–1353. 10.1007/s12671-019-01230-7 - DOI

o      

 

Newlove-Delgado T.,

McManus S., Sadler K., Thandi S., Vizard T., Cartwright C., Ford T. (2021).

Child mental health in England before and during the COVID-19 lockdown the

lancet psychiatry. Lancet Psychiatry, 8(5), 353–354. 10.1016/S2215-0366(20)30570-8 - DOI - PMC - PubMed

NHS . (2018). Mental

health of children and young people in England, 2017 (PAS). https://digital.nhs.uk/data-and-information/publications/statistical/men...

Noggle J. J., Steiner N.

J., Minami T., Khalsa S. B. S. (2012). Benefits of yoga for

psychosocial well-being in a us high school curriculum: A preliminary

randomized controlled trial. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics

33(3), 193–201. 10.1097/DBP.0b013e31824afdc4 - DOI - PubMed

Ortiz R., Sibinga E. M.

(2017). The role of mindfulness in reducing the adverse effects of childhood

stress and trauma. Children (Basel) 4(3), 16. 10.3390/children4030016 - DOI - PMC - PubMed

Page M. J., McKenzie J.

E., Bossuyt P. M., Boutron I., Hoffmann T. C., Mulrow C. D. (2021). The PRISMA

2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372(10), 89. - PMC - PubMed

o      

 

Pandit S. A., Satish L.

(2014). When does yoga work? Long term and short term effects of yoga

intervention among pre-adolescent children. Psychological Studies,

59(2), 153–165. 10.1007/s12646-013-0209-7 - DOI

o      

 

Perfect M. M., Smith B.

(2016). Hypnotic relaxation and yoga to improve sleep and school functioning. International Journal of

School & Educational Psychology, 4(1), 43–51. 10.1080/21683603.2016.1130558

- DOI

o      

 

PHE (2018). Best start

in life and beyond: Improving public health outcomes for children, young people

and families Guidance to support the commissioning of the Healthy Child

Programme 0-19: Health visiting and school nursing services. Retrieved 16 February,

2021, fromhttps://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploa...

o      

 

Quach D., Jastrowski

Mano K. E., Alexander K. (2016). A randomized controlled trial examining the

effect of mindfulness meditation on working memory capacity in adolescents. Journal of Adolescent

Health, 58(5), 489–496. 10.1016/j.jadohealth.2015.09.024 - DOI - PubMed

Sterne J. A., Savović

J., Page M. J., Elbers R. G., Blencowe N. S., Boutron I., Cates C. J., Cheng

H.-Y., Corbett M. S., Eldridge S. M., Emberson J. R., Hernán M. A., Hopewell

S., Hróbjartsson A., Junqueira D. R., Jüni P., Kirkham J. J., Lasserson T., Li

T., Higgins J. P. T. (2019). RoB 2: A revised tool for assessing risk of bias in

randomised trials. BMJ, 366(14898), l4898. 10.1136/bmj.l4898. - DOI - PubMed

Telles S., Singh N.,

Bhardwaj A. K., Kumar A., Balkrishna A. (2013) Effect of yoga or

physical exercise on physical, cognitive and emotional measures in children: A

randomized controlled trial. Child & Adolescent Psychiatry & Mental

Health, 7(1), 37. 10.1186/1753-2000-7-37 - DOI - PMC - PubMed

o      

 

Tamilselvi B., Mala V.

(2016). Yoga–A Boon to the adjustment problems and behavioural disorders of

adolescent students. Journal on Educational Psychology, 10(2), 1–8. 10.26634/jpsy.10.2.8274 -

DOI

Velásquez A. M., López

M. A., Quiñonez N., Paba D. P. (2015). Yoga for the prevention

of depression, anxiety, and aggression and the promotion of socio-emotional

competencies in school-aged children Educational Research and Evaluation,

21(5), 407–421. 10.1080/13803611.2015.1111804 - DOI

Wallace R. K., Benson H.

(1972). The physiology of meditation. Scientific American, 226(2), 84–90. 10.1038/scientificamerican0272-84

- DOI - PubMed

White L. S. (2009). Yoga

for children. Paediatric Nursing, 35, 277. 10.1016/j.jen.2009.05.015 - DOI - PubMed

White L. S. (2012).

Reducing stress in school-age girls through mindful yoga. Journal of Paediatric

Healthcare, 26(1), 45–56. 10.1016/j.pedhc.2011.01.002 - DOI - PubMed

WHO . (2020. a).

Adolescent mental health. Retrieved 11 January, 2021, fromhttps://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

WHO . (2020. b). WHO

report on health behaviours of 11–15-year-olds in Europe reveals more

adolescents are reporting mental health concerns. Retrieved 10 January, 2021,

fromhttps://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2020/wh...

Wolff K., Stapp A.

(2019). Investigating early childhood teachers’ perceptions of a preschool yoga

program. SAGE open 9(1), 215824401882175. 10.1177/2158244018821758 - DOI

·Studiet viser en øget empati og medfølelse under en mindfulnessbaseret indsats der omfatter børn og unge mellem 5 og 18 år.

(https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-019-01413-9)

Forskningen viser effekten af en mindfulnessbaseret indsats i at støtte selvregulering, især kognitiv regulering, men også følelsesmæssig og adfærdsmæssigregulering.

(https://link.springer.com/article/10.1007/s10643-022-01333-2)

Studer om mindfulnessuddannelse i indskoling og mellemtrin viser en signifikant reducering af mobning efter at promovere selvkærlige positive sociale egenskaber som medfølelse, tålmodighed, empati og generøsitet.

(https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1072925.pdf)

Fire klasser med elever i indskolinger deltog i et socio-emotionel og mindfulness program rapportede om større empati, se flere perspektiver, emotionel kontrol, optimisme, egenopfattelse i skolen og mindfulness.

(https://psycnet.apa.org/record/2014-56463-002)

 Et studie med individer der har haft en barndom med mishandling, som deltog i en mindfulnessbaseret indsats viser signifikante forbedringer i mindfulness, personlig overvindelse og empati

(https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs12671-020-01322-9)