Stress og Angst
Forskning der viser hvordan yoga og mindfulness i skolen påvirker stress og angst
”8 ugers mindfulness træning i skolen reducerede elevernes stress og styrkede ændringer i hjernen”
Bauer, C. C. C., Caballero, C., Scherer, E., West, M. R., Mrazek, M. D., Phillips, D. T., Whitfield-Gabrieli, S., & Gabrieli, J. D. E. (2019). Mindfulness training reduces stress and amygdala reactivity to fearful faces in middle-school children. Behavioral Neuroscience, 133(6), 569–585. https://doi.org/10.1037/bne0000337
”Unge i alderen 12 til 18 år, som deltog i et 8 ugers MSBR-program viser en forbedret mestring af indre problemer samt regulering af følelser.”
Vohra, S., Punja, S., Sibinga, E., Baydala, L., Singhal, A., Dolcos, F., Van Vliet, J.K., (2018). Mindfulness-based stress reduction for mental health in youth: a cluster randomized controlled trial. Child and Adolescent Mental Health 24(1), 29-35. https://doi.org/10.1111/camh.12302
”Indførsel af mindfulness på læreruddannelsen kan signifikant reducere stress blandt lærere”
Bonde, E.H., Fjorback, L.O., Frydenberg, M., Juul, L.., (2022) The effectiveness of mindfulness-based stress reduction for school-teachers: a cluster-randomized controlled trial. European Journal of Public Health, 32(2), 246-253. (https://academic.oup.com/eurpub/article/32/2/246/6526190?login=false)
”Undervisning er en af de mest stressfyldte job målt på psykisk velbefindende, fysisk sundhed og jobtilfredshed”
Johnson, S., Cooper, C., Cartwright S., et al. (2005) The experience of work-related stress across occupations. Journal of Managerial Psych. 2005(20). 178-187.
“I Danmark er stress blandt lærere et voksende problem”…”I 2018 indrapporterer hver fjerde folkeskolelærer i Danmark at de har oplevet stresssymptomer”…”siden 2012, er antallet af folkeskolelærere, som oplever arbejdsrelateret stress i løbet af den seneste måned steget med 25,6%, målt i oplevet udfordringer på arbejdet og tillid i ens egen evne til at løse udfordringer på arbejdet.
Lichtenberg, E., Flere oplever stress – Især blandt Offentligt Ansatte(More People Are Experiencing Stress – Especially amog Public Employees). The Economic Council of the Labour Movement, 2018.
“Forskning om mindfulness til undervisere har vist fordelagtige effekter på mental sundhed som stress, angst, depression, burnouts, belastning, samt for mindfulness, følelsesmæssig regulering og jobperformance.”
Lomas, T., Medina JX., Ivtzan, I., et al. (2017). The impact of mindfulness on the wellbeing and performance of educators: a systematic review of the empirical literature. Teaching and Teacher Education, 2017 (61), 132-141. Zarate, K., Maggin., DM., Passmore, A., Meta-analysis of mindfulness training on teacher well-being. Psychol Schs 2019(56), 1700-1715.
“Elever med indlæringsvanskeligheder har ofte et højere niveau af angst, skolerelateret stress og færre optimale sociale evner sammenlignet med normal udviklede jævnaldrende.”...”34 unge med indlæringsvanskeligheder har efter 5 uger med mindfulness reduceret angst, øget sociale egenskaber og faglige præstationer”
Beauchemin, J., Hutchins, T.L. & Patterson, F. (2008) Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills and improve academic performance amongst adolescents with learning difficulties. Complementary Health Practise Review, 13, 34‐45.
https://doi.org/10.1177/1533210107311624
“Jeg har lært, at jeg kan kontrollere den måde, jeg reagerer på ting, og at intet er for overvældende for mig at håndtere”...“Det er usikkert hvorvidt et kort program vil have en signifikant indvirkning på disse områder uden yderligere praksis”
”At hjælpe unge mennesker med at håndtere den stress, de helt sikkert vil møde, ved at styrke deres evne til følelsesregulering er en potentielt lovende måde at aktivt fremme deres velvære.”
Broderick, P.C., & Metz, S. (2009) Learning to BREATHE: A pilot trial of a mindfulness curriculum for adolescents. Advances in School Mental Health Promotion, 2(1), 35-45.
“30 min. mindfulness, 2 gange om ugen i 8 uger til elever i alderen 7-9 år viste forbedringer i elevernes adfærdsregulering.”
Flook, L., Smalley, S.L., et. al. (2010) Effects of Mindful Awareness Practices on Executive Functions in Elementary School Children. Journal of Applied School Psychology, 26(1), 70-95.
"Evidens baseret på neurovidenskaben og hjernebilleddannelse viser at mindfulness har indvirkning på studerendes mentale, emotionelle, sociale og fysiske sundhed"
(https://mindfulnessinschools.org/wp-content/uploads/2013/02/MiSP-Research-Summary-2012.pdf)
"Et studie fra 2012 sammenlignede forskning fra forskellige steder i verden om at indsatser med mindfulness i skoler viser en forbedret resiliens i forhold til stress og kognitive evner blandt studerene."
(https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.00603/full)
"Indskolingslærere som gennemførte et mindfulnessbaseret stress reducerings kursus viser at lærerne forbedrede sig på angst, depression og stress." (https://link.springer.com/article/10.1007/s10826-009-9344-0)
"Studerende og lærere på et katolsk gymnasie i Freiburg, Tyskland, gennemførte et 8 ugers mindful stressreducerende program som viste forbedringer ved både studerende og lærere i forhold til stress, mestringsstrategier og interpersonelle udfordringer."
(https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00590/full)
"49 studerende fra en skole beliggende i et urban område i indre by deltog i et yogabaseret socio-emotionel velvære forbedringsprogram, som viste signifikant reducering i stress, angst og depression."
(https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15377903.2013.863259)
"Skolelærere i Danmark deltog i en test i 2020 og blev trænet i at bruge mindfulnessbaseret stressreducerende program til at tage hånd om arbejdsrelateret stress i hverdagen. Resultaterne viser at lærere kan reduceres deres stressniveau ved at gøre MBSR til en del af deres undervisningsprogram"
(https://academic.oup.com/eurpub/article/32/2/246/6526190?login=false)
"Mindfulnessbaserede indsatser til studerende fra 12-18 år viser signifikant reduktion af stress, men ikke depression og angst." (https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/camh.12572)